cookies-varning

fredag 18 februari 2011

Twoppa, twoppa, twoppa...

"Wot's faster than a warbuggy, more killy than a warbike, and flies through da air like a bird? I got no bleedin' idea, but I'm gonna find out!"


Så föddes alltså idén med en Deff-kopta hos orkerna. Egentligen är det logiskt; orker gillar att åka fort, saker som låter högt, och att spränga saker i bitar. Vad passar då bättre än en helikopter? Det finns inget att krocka med i luften så man kan åka så snabbt man vill, den låter mycket och häftigt och man kan hänga en massa vapen på den.

Deff-koptan är målad med nästan samma teknik som mina vanliga orker,  det vill säga att jag har målat den i grundfärger utan skuggning och sen dippat den. Men modellen är så pass stor att jag lagt ner lite extra jobb på den. Skrovet är först målat med den lite mörkare Mechrite Red från GW och sen highlightad mitt på stora platta ytor med en ljusare röd från Vallejo. Därefter har jag målat Gun Metal från Vallejo lite slarvigt och ojämnt på alla kanter för att det ska se ut som avskavd metall.



Metalldelarna har fått antingen Gun Metal eller Old Gold från Vallejo på sig, för att variera lite. De trekantiga metallplåtarna på fronten (kallades "Dagz" av orkerna) målade jag först helt i guld, men jag tyckte inte det såg bra ut så jag lade på lite vit färg, som att piloten målat de som tänder. Dock var jag noga med att låta guldfärgen skina igenom runt kanterna så att de såg slitna och avskavda ut.


Rotorbladen är målade med Saddle Brown från Vallejo och highlightade med Tanned Leather från Wargames Foundry för att se ut som trä. Piloten är målad på samma sätt och med samma färgval som de andra orkerna. Till sist så målades dippen (Army Painters Quickshade) på med en pensel.

Jag passade också på att måla lite boyz och dippade dem samtidigt som deffkoptan.

Den mittersta orken fick för mycket dip på sig, så nederdelen av magasinet ser lite igenblobbat ut, samt att "dagzen" jag målade på hans höftskynke försvann. Doh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games