cookies-varning

fredag 8 april 2011

SNAFU

SNAFU står, enligt anekdoten i alla fall, för Situation Normal: All Fucked Up. Varför jag valt just detta som titel kommer att visa sig.

Jag utlovade lite bilder på mina amerikaner, och nu har jag faktiskt lyckats få dem att stå stilla framför kameran tillräckligt länge för att de skulle fastna på plåten. (Klicka på bilderna så blir de lite större.)



Figurerna är som sagt från Wargames Foundry, skulpterade av Perry-tvillingarna. De är målade med Vallejo-färger från deras US paint set, bara hudfärgen och kolven på gevären är målade med andra färger (nämligen Foundry). Jag har använt vit grundfärg och sen washat dem med en mix av Devland Mud och Future, därav att de är lite blanka. (Jag har slut på mattlack för tillfället.)

Den här batchen målade jag lite annorlunda. Jag testade GW's Khemri Brown på byxorna och GW's Deneb Stone på jackorna. Det är nämligen så att illustrationen på baksidan av färgsetet visar en färg på jackan som inte alls ser ut som färgen som anges i texten, men som är ganska lika Deneb Stone. Jag vet inte riktigt vad som är bäst, tycker Deneb Stone blir snyggare då man också får mer kontrast till stridsselen och ammofickorna. Å andra sidan har figurerna både långa och korta jackor, det kanske är en färgskillnad på olika modeller av jackan? Tyvärr är jag ingen expert på amerikanska uniformer, någon annan som vet vilken färg det ska vara?

Men varför skrev jag SNAFU då? Jo, jag tänkte att mina pojkar skulle få åka i en tjusig bil också, så jag köpte en låda med M3 halftracks från Italeri. Det är en enkel modell avsedd för wargamers och består bara av 14 delar, varav kulsprutan är en, hjulen och banden är fyra. Ändå lyckades jag, en rätt erfaren modellbyggare, sätta ihop den i fel ordning! Katastrof! Återstår bara en sak att göra, och det är att konvertera den till vrak.


All rök döljer felet, nämligen att frontpansaret på förarhytten inte passar utan sitter för högt. Hjulet böjde jag till för att få den att se lite mer kvaddad ut. Jag ska måla en död amerikan och lägga bredvid, sen får den agera terräng. Jag räddade kulsprutan i alla fall. Som tur var innehöll lådan två fordon, får se om jag lyckas limma ihop den andra rätt...

3 kommentarer:

  1. Riktigt snygg rök, hur gjorde du den?

    SvaraRadera
  2. Den andra batchen var bättre, som du skrev. Kontrasten var ca 1000ggr bättre på selen kontra jackan. Mitt tips är att frångå realismen i det här fallet.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag lutar åt den ljusare jackan i fortsättningen. Den liknar som sagt också illustrationen mer än färgen som finns i setet.

    Röken är gjord av Clump Foliage, inspirerad Dave Andrews fina explosioner i en Miniature Wargames jag bläddrade i för ett tag sedan. Det har kommit en tutorial på Youtube som visar det bra också: http://www.youtube.com/watch?v=x2-2qL1_abI&feature=player_embedded

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games