cookies-varning

lördag 25 juni 2011

Förstärkning

Ska man invadera sovjetunionen behöver man förstärkningar, så dags att fortsätta på mina tidiga tyskar som jag gjorde till Frankrike förra året. Tyska armén var fortfarande segerrik och utrustning och utseende var i stort sett identisk inför operation Barbarossa. Några av fordonen hade fått nya varianter men man hade kvar väldigt mycket fordon av de gamla varianterna. Alltså behövs inte så värst mycket extra figurer, men jag har kvar en del som jag köpte då som jag ännu inte målat.

Jag började med att gräva fram ett paket tyska kulsprutor från Zvezda ur röran i mitt hobbyrum.

Zvezda är en rysk tillverkare, namnet betyder "stjärna" på ryska.

Zvezda har släppt ett spel, Art of Tactic, som är ett slags brädspel med figurer. De har gjort sig ett namn som en skicklig tillverkare av plastfigurer till exempelvis Napoleonperioden, men de har inte gjort andra världskrigsfigurer tidigare.


Inuti lådan hittar man två sprues med vardera en kulspruta och besättning. Den stora plastbiten i nederkant av spruen är basen till figurerna, och "flaggan" som ska sitta på basen ska ha data relevant för brädspelet.


Här håller jag på att sätta ihop skytten och kulsprutan. Det var ganska fippligt även om det inte var många delar, då plasten var ganska mjuk, och det är en s.k. "snap-kit", d.v.s. man ska kunna pressa ihop delarna utan lim. Det innebär att man ska trycka in piggar som är lite för stora i trånga hål (inga snuskiga tankar nu!) vilket är extra svårt med mjuka plastdelar. Till slut gick det och jag använde dessutom en droppe superlim för att fästa ihop delarna bättre.


Jag bestämde mig för att skippa den medföljande basen som jag tyckte var för tjock och istället basa figurerna som vanligt på en plattare bas. Jag valde en 40x40mm-bas från Renedra, delvis för att jag hade dem till hands, och delvis för att jag tänkte delta i ett group-build The guild of wargamers där man ska använda en 40mm-bas.


Här har jag byggt klart den andra besättningsmedlemen, en observatör/ledare med kikare. Egentligen ska det vara en laddare också, men jag får ta någon annan figur med lämpliga lådor och ställa bredvid. Det intressanta med den här modellen till skillnad från alla andra kulsprutegrupper jag har, är att kulsprutan är monterad på trebenslavetten som är uppställd i ett nedsänkt läge. Man kunde nämligen anpassa höjden på lavetten så att vapnet precis räckte över skyddet. Vidare hade kulsprutan ett reflektorsikte, d.v.s. ett litet periskop, så att skytten inte behövde exponera sig onödigt mycket. Alla modeller jag sett hittills har lavetten uppfälld i högsta positionen så att skytten måste sitta upp. Det här är den enda modellen med en liggande skytt, vilket ger en välkommen omväxling även om skytten inte använder reflektorsiktet utan tittar över pipan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games