cookies-varning

fredag 22 juli 2011

Uppställning!

Jag har fipplat med mina ryska figurer till Barbarossa. En hel pluton är hopsatt och limmade på baser, tillsammans med två 45mm kanoner.

Plutonen samlad: tre grupper om tio man, plus två ledare och en liten kanon. Den andra kanonen fick inte plats på bilden.

Jag måste säga att Plastic Soldier Company är väldigt mycket plast för pengarna. I en låda, som kostar 10 pund (och går att få för 9 pund från Maelstrom Games) får man 57 figurer med bl.a. kulspruteteam, gevärs- och kpistskyttar och några officerare. Lådan innehåller tre sprues med 19 figurer på varje sprue, tillräckligt för att göra en hel pluton och få figurer över. Detaljerna är bra och jag hittade inga fel på utrustningen som på tyskarna. Det märks att figurerna är datorskulpterade, t.ex. är några poser identiska med den tyska lådan, liksom uppsättningen figurer på spruen. En del andra poser finns i två varianter, t.ex. en knästående skytt med antingen gevär eller kpist.

Plutonens två Big Men. Den vänstra posen återfinns även i den tyska lådan.

Ett par poser är inte så snygga, enligt min mening, men man får ju alltid några poser som är oanvändbara känns det som. Men eftersom lådan innehåller så många figurer och olika poser så är det inte så farligt. Bl.a. får man gevärsskyttar som rusar framåt, samtidigt som man får kulspruteteam som går långsamt med kulsprutan på axeln vilket ser konstigt ut om man ställer dem tillsammans. Å andra sidan får man också kulspruteteam som ligger ner och kan spara de andra till ett diorama eller samla dem i en högkvartersgrupp om man vill. Det var också så många figurer i lådan att jag lyckades undvika att använda de mer distinkta poserna mer än en gång i hela plutonen.

En nackdel med andra plastset är att man ofta får lika många kpistbeväpnade figurer som gevärsskyttar, vilket  innebär att man inte får tillräckligt många vanliga gruntar med gevär för en pluton. Här får man visserligen rätt många kpistskyttar också, men de är inte lika många som gevären och som sagt, antalet figurer i lådan gör att det räcker ändå. I fotot ovan har jag bara två kpistskyttar i två grupper, och endast en i den tredje.

45mm-kanonen. Inte så bra, men kanske bättre än ingenting.
Kanonerna kom i en låda med fyra stycken plus 16 besättningsfigurer för runt 12 pund. Mycket prisvärt. Figurerna saknar baser och kräver mer montering än i det vanliga infanteriet. De är aaaaaningens mindre och har lite skarpare detaljer än de andra figurerna också, men det är bara bra. Trots att man får limma på armar och huvuden kan man inte modda dem så mycket, då de fyra figurerna har olika distinkta poser.

Sen jag tog de här bilderna har jag målat en hel squad och dessutom gått lös med skalpellen på den andra kanonservisen för att ändra dem lite, bilder kommer lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games